På Golfbanor Spelar Många Gamla

Nu har jag snart jobbat färdigt mina tre veckor. Jag jobbar på golfklubben där min pappa jobbar, Romeleåsens GK. En väldigt fin och mysig golfbana med otroligt trevlig personal.. ;)
Jag gör inte så himla mycket eftersom mina arbetsuppgifter mest går ut på att serva gästerna och när de inte är där sitter jag bara ner och bokstavligt talat rullar tummarna. Men jag klagar inte! Det är ett välbetalt jobb för att göra väldigt lite :D Och just nu är jag i stort behov av pengar. Jag tror aldrig jag har haft så lite pengar på mitt konto eftersom allt nu går till USA-resan. MEN, det var inte riktigt mina uppgifter på jobbet jag hade tänkt skriva om när jag valde att skriva detta utan jag tänkte berätta om folket som jag möter under dagarna och saker som gör mig, oftast, förbannad! Och då pratar jag självklart om de gamla. Jag skrev lite om äldre personer tidigare och som jag sa då är den perioden i mitt liv ingeting jag fasar över och jag vill verkligen bli lastgammal men något av det som jag hatar mest av allt i hela världen är när gamla personer klagar på ungdomar! Det är så absurt. Om det är någon som inte ska förstå sig på andra så är det de yngre för de har ju inte upplevt att vara gammal. Men alla dumma pensionärer har ju varit ungdomar! Och upplevt precis samma drama som vi som lever nu. Ända skillnaden är att det som var tabu då har blivit accepterat nu och så har det kommit något nytt nu. Men jag förstår inte hur folk kan vara så blinda för något som de själva har upplevt? Det är som om någon slår till dem i huvudet en dag och så "poff" så kommer de bara ihåg "att det var bättre förr"... Jag ber till gudarna jag inte tror på att jag inte kommer sluta på det viset. Jag ska skriva en lapp till mig själv som jag ska gömma och sedan hitta när jag är vuxen och har fått barn och hus och allt som hör till. Då ska den påminna mig om hur jag känner idag och om jag har glömt det ska jag slå mig själv i ansiktet! Det känns som att vuxna en dag inser att de är gamla och ofta tappar glöden. Wow! Vilken upptäckt Lisa! 40-årskris! Inget nytt... Fast jag vet inte om jag faktiskt pratar om just det...? Igår t.e.x så fjöntade jag mig så mycket. Och allt blev ännu barnsligare för att jag hade på mig hängslebyxor. Även om det förmodligen anses vara konstigt att även jag, en 17 snart 18-åring, springer runt och hoppar och knasar så kan jag knappt föreställa mig en 40+are göra det. Och det är lite sorgligt. Det har förmodligen mycket att göra med våra sociala normer. Barn har den där speciella glöden som gör att de kan hitta lekar överallt och ha kul (=fantasi) men varför kan inte vuxna ha det? Fantasi har de väl men inte hela vägen. Det känns som om de tror att livet är så himla svårt och kommer i vägen för alla drömmar. Typ den anda anledningen till att jag gärna vill flytta hem ifrån är att jag vill visa att jag kan klara allt så himla lätt. Äta ordentlig mat och ha råd med det, ha världens coolaste och mysigaste lägenhet, jag kommer inte på fler exempel men jag vill visa mina föräldrar, och hela världen, att livet inte är så svårt, det kan inte vara det. Det vägrar jag tro!
 
*Som vanligt glider jag ifrån ämnet så nu glider jag tillbaka*
- Lite fler saker på mitt jobb som gör mig ofantligt irriterad:
Nu när jag jobbar arbetar jag tillsammans med min farmor, så blir det ofta så att jag får sköta datorn (där kassan finns) eftersom hon inte är lika van vid datorer. Helt förståligt. Men sen ibland när det kommer äldre gäster och vi byter plats så jag lättare kan knappa in det som behövs och då skojar hon och säger: "Ja, hon är ju så mycket snabbara ;) " men då blir ofta reaktionen från de andra som om det var MITT fel att jag kan och hon inte kan.
 Det är inte så att det är farmor som inte har lärt sig, för även om det är svårt att lära sig allt det när man inte vuxit upp med det så är det definitivt inte omöjligt, utan det är mitt fel, jag har gjort något konstigt. Skillnad hade det varit ifall jag inte kunde något som farmor kunde när hon var liten, eller egentligen ingen skillnad, för, det hade varit mitt fel igen... De säger ju inte det men det kommer kommentarer som: "Ja, dagens ungdomar *suck, suck, suck* " Och så börjar de diskutera hur dåligt det är att barnen är fasta framför telefon/dator hela tiden och att de fullständigt tappar den sociala förmågan. En gång blev jag upprörd på allvar och gick för en gång skull in i diskussionen för att försvara "mitt folk" för även om man kanske inte pratar med varandra "face-to-face" eller ens ringer så gör ju facebook och andra forum att man kan bredda sin sociala krets något ofantligt mycket och träna på att prata med människor i helt andra samanhang: Självklart kan det också vara dåligt om man är fast för mycket, men för mycket av vad som helst är alltid dåligt, det är ju därför det är FÖR MYCKET! Och anledningen att vissa ungar är fasta är ju för att deras föräldrar är för slappa och inte uppfostrar dem.
- En annan sak som jag har märkt här på banan är att det ofta kommer sällskap som ska spela och sällskapen består av kanske tre gifta par (i detta fallet tre män, tre kvinnor och de är heterosexuella) och eftersom man bara kan spela 4 i vare boll (typ som att det passar bäst att vara tre på varje bana och ha två banor om man spelar bowling) så de måste dela upp sig. Och alltid, då menar jag ALLTID, ska de dela upp sig i en herr-boll och en dam-boll som det så fint heter. Egentligen är det inget fel med det om de personerna har trevligast tillsammans men jag tycker det är konstigt att det är så 99% av fallen och när det inte är så har de oftat lottat vem som ska spela med vem....    
 
Jag vill bara avsluta med att jag verkligen gillar gamla personer också! En av mina bästa vänner har länge varit min farmor och hon låg alltid etta på min kompis lista.
 

Kommentera här: